Zavedenie 25-percentného cla na dovoz všetkých automobilov vyrobených mimo územia USA, ktoré plánuje administratíva Donalda Trumpa od 2. apríla 2025, predstavuje vážnu výzvu pre automobilový sektor nielen v Európe, ale najmä v krajinách ako Slovensko a Česko.
Tieto dve krajiny patria medzi lídrov vo výrobe áut v rámci Európskej únie, pričom značná časť produkcie smeruje práve na export – vrátane Spojených štátov.
Závislosť od exportu – výhoda aj zraniteľnosť
Slovensko je svetovým premiantom v počte vyrobených vozidiel na obyvateľa. Automobilový sektor tvorí viac ako 13 % HDP a zabezpečuje približne 250-tisíc pracovných miest, priamo i nepriamo. V Česku je situácia podobná – Škoda Auto, Hyundai a Toyota patria medzi najväčších zamestnávateľov a exportérov v krajine. Export do USA síce nepredstavuje majoritný podiel, no ide o dôležité trhy pre luxusné segmenty, kde sa marže počítajú v tisícoch eur na vozidlo.
Zavedenie vysokého cla môže znamenať dramatické zníženie konkurencieschopnosti európskych značiek na americkom trhu. Americkí spotrebitelia budú nútení platiť viac za importované autá alebo sa obrátiť na domácich výrobcov. Výsledok? Nižší dopyt po európskych vozidlách a tlak na znižovanie výroby v stredoeurópskych závodoch.
Dopady na zamestnanosť a regionálny rozvoj
Automobilky ako Volkswagen Slovakia, Jaguar Land Rover v Nitre, ale aj závody v českom Kolíne či Nošoviciach nie sú len priemyselnými centrami – sú zároveň piliermi regionálnej zamestnanosti. Každý pokles objednávok môže mať reťazový efekt: zníženie výroby, prepúšťanie, ohrozenie subdodávateľov. V regiónoch, kde automobilky tvoria nosný pilier hospodárskej aktivity, by to mohlo znamenať výrazné sociálno-ekonomické problémy.
To nie je všetko. Pokračovanie článku nájdete na ďalšej strane ↓