1.6.2025 (SITA.sk) – Analytici Inštitútu finančnej politiky (IFP) odporúčajú zasielať elektronické notifikácie s hrozbou sankcií firmám, ktoré nie sú zapojené do systému registrácie výrobcov obalov.

Výsledky experimentu ukázali, že takáto forma komunikácie môže viesť k rovnakej miere plnenia povinností ako listová komunikácia, ak je obsah oznámenia dostatočne motivujúci.

Zvýšenie registrácie

„V našom prípade túto motiváciu priniesla hrozba sankcií,“ uvádzajú analytici. Ak je text informatívny bez pomenovania dôsledkov, adresáti sa môžu riadiť inými aspektami oznámenia a efekt je slabší.

Notifikácia s hrozbou sankcií zvýšila mieru registrácie starších firiem o 6,2 percentuálneho bodu, pričom doplnenie zákonnej definície výrobcu ju zvýšilo o ďalšie 2 body. Ak by najúspešnejšiu notifikáciu dostali všetky identifikované firmy staršie ako rok, viedlo by to k registrácii asi 8 % z nich.

Analytici odporúčajú zasielať takúto notifikáciu aj novým firmám hneď po ich vzniku a doplniť informáciu o tom, kto je výrobcom vyhradeného výrobku. Elektronická komunikácia cez registratúru Nuntio je podľa nich administratívne nenáročná, rýchla a ekologická.

Neregistrované obaly

Experiment oslovil najmä menších výrobcov, pričom len dve tretiny registrovaných firiem uzatvorilo zmluvu s Organizáciou zodpovednosti výrobcov. Menší výrobcovia majú často problém s informáciami a porozumením legislatívy.

Analytici odporúčajú preveriť, či niektorí výrobcovia nevyužívajú výnimku na 100 kg obalov ročne nesprávne a či deklarujú skutočné množstvá obalov. Kľúčové sektory, ako gastronomické služby a zahraničné internetové obchody, zostávajú podľa IFP potenciálnym zdrojom neregistrovaných obalov.

To nie je všetko. Pokračovanie článku nájdete na ďalšej strane

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

15 + 15 =